Ken je de uitdrukking “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!”? In mijn ogen kun je beter gek doen dan normaal en deze uitdrukking zal je ook nooit uit mijn mond horen komen. Met deze uitdrukking blokkeer je namelijk iemand’s zijn. Iedereen is wel een beetje gek, maar omdat gek niet “normaal” is en er van je verwacht wordt dat je “normaal” doet, vraag je dus eigenlijk aan iemand zich anders voor te doen dan ze zijn.

Wat is ‘normaal’

Wat is nou eigenlijk ‘normaal’ en wie bepaald ‘normaal’? Hier leg ik uitgebreid uit wat de maatschappij vind dat normaal is en waar het kort op neer komt is dat er van ons als ‘normaal’ mens wordt verwacht dat we geld lenen om te gaan studeren, een goede baas zoeken om 40 jaar hard voor te moeten werken om deze studieschuld, het ‘te’ dure huis, de ‘te’ dure auto en alle andere ‘luxe’ spullen die erbij komen kijken om aan de buitenwereld te laten zien dat je ‘succesvol’ bent, af te betalen. Daarna ga je met pensioen op je ondertussen 67ste en mag je eindelijk genieten van al die spullen die je in je afgelopen leventje hebt gekocht.

Ondernemer worden groeit ook in populariteit en wordt ook meer van deze tijd en daarbij hoort natuurlijk wel een mooie grote auto om aan de rest van de wereld te laten zien dat je ‘succesvol’ bent in wat je doet, een mooi kantoor en alle spullen die hier ook weer bij komen kijken om je ‘gelukkig’ te maken.

Wat alleen ook bij normaal hoort, maar niet zo mooi wordt geadverteerd, is dat voordat je het weet je alleen maar aan het werk bent om het hebben van al deze spullen te bekostigen en je helaas geen tijd meer hebt voor het echte leven en het kunnen genieten van deze spullen. Sterker nog, je zult nog even een tikkeltje harder en langer moeten gaan werken om het afbetalen van al die schulden bij te kunnen houden.

We spreken hier over de rat race of het hamster wiel. De vicieuze cirkel die elke maand weer opnieuw begint.

‘Normaal’ gedefinieerd door het bedrijfsleven?

Het overmatig gebruik van de aanhalingstekens in de bovenstaande tekst is je vast wel opgevallen. Super irrittant, maar ik wil hier eigenlijk alleen maar mee aantonen dat in mijn ogen normaal er heel anders uit ziet. Zelf heb ik een enorme interesse in marketing en sales en regel nummer 1 om producten en diensten te kunnen verkopen is dat er vraag moet zijn. En als er geen vraag is, dan laat je mensen denken dat ze je dienst of product nodig hebben en creëer je vraag.

Verkoop je luxe auto’s, dan laat je via reclames zo veel mogelijk hele gelukkige mensen in dure auto’s zien en ongelukkige mensen in oudere niet zo luxe auto’s. Wat er onbewust in de gedachte van de kijker van de advertentie wordt geplant is dat mensen met een mooie luxe auto gelukkiger zijn dan mensen met een kleine oudere auto. En als jij dit beeld maar vaak genoeg bekijkt, ga je het vanzelf geloven en ga je er alles aan doen om een zo mooi mogelijke auto te rijden.

Als je je hier bewust van bent ga je vanzelf slimmer nadenken. Het zal je verbazen, maar hoeveel mensen denken dat wat er op tv getoond wordt waar is? Maar door je bewust te zijn van de psychologie van sales en marketing leer je jezelf de vraag te stellen “Wordt ik hier wel echt gelukkig van?”

Reclame geluk is omgekeerde wereld

Nou ja.. Om eerlijk te zijn kan je wel een enorme gelukskick krijgen van die nieuwe mooie luxe auto. En die gelukskick duurt maximaal een maand, maar voor velen veel korter.

De eerste gelukskick: Je wordt ’s morgens wakker en beseft je dat vandaag de dag is dat je je nieuwe auto kan ophalen. Je doet nog even extra je best om er goed uit te zien en trekt feestelijke kleding aan.

De tweede gelukskick: Deze ervaar je op het moment dat je je nieuwe auto gaat ophalen bij de garage. Je komt aan, de auto staat klaar onder een mooi satijnen doek, om, net als de onthulling van een nieuw standbeeld, van de auto af te glijden.

De derde gelukskick: Het moment dat de verkoper (die eigenlijk veel gelukkiger is dan jij, want hij heeft de verkoopbonus verdient) naar je toe loopt met een bos bloemen om je te feliciteren met de aankoop van je nieuwe auto en om je de sleutel te overhandigen.

De vierde gelukskick: Je stapt in de auto. De geur van een nieuwe verse auto glijd je neus in. Je start de auto en rijd de garage uit. Hij is nu echt van jou! Yes!

De vijfde gelukskick: Nieuwe auto, dus moeten we hem aan iedereen laten zien. Even een tour langs familie en vrienden en elke keer als je naar buiten loopt, wijzend naar je auto Tataaaa roept, geeft je weer een golf van geluk.

Er zullen vast nog wel een paar momenten zijn waarbij je je geluk niet op kunt met je nieuwe auto. De lach die je in de reclame zag zit nu ook op je gezicht. Maar dan!

Laat jij je verleiden tot normaal of ben je gewoon jezelf en lekker gek?

Normaal

Al snel is de nieuwigheid eraf. Iedereen heeft je auto al gezien. De gezichten van indruk en afschuw hebben je al een blij moment gegeven en als je ’s morgens je auto instapt kijk je al niet meer zo verliefd naar de auto als die eerste keer dat je hem uit de garage ophaalde. Sterker nog, het valt je al niet meer op en ziet de auto al niet meer staan. Het is normaal. Het is een deel van je leven.

De omgekeerde wereld

Na een maandje ongeveer wordt de eerste afbetaling afgeschreven. De wegenbelasting en de verzekering wordt geïncasseerd of als je de auto leaset wordt het eerste termijnbedrag afgeschreven. En nu komt het eerste besef. “Hmm, dat is best wel wat geld, maar daarvoor rij ik wel een mooie nieuwe wagen” zeg je nog tegen jezelf. Maar elke volgende maand wordt dat zinnetje steeds minder overtuigend.

Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar uit het hebben van weinig behoeften.

Epicurus 341 – 270 vC

Je gaat zelfs een beetje spijt krijgen. Dat geld had ik ook wel voor andere leuke dingen kunnen gebruiken, zoals een weekendje weg met mijn gezin of misschien heb je ondertussen een spaarcalculator geraadpleegd en kom je erachter dat als je die €500,- per maand de komende 20 jaar opzij had gezet er aan het eind van de rit ruim €250.000 euro op je wacht.

Opeens merk je dat het beeld dat de auto verkoper heeft geschetst eigenlijk andersom moet zijn. De mensen in de reclame met de nieuwe luxe auto zouden een verdrietig gezicht moeten hebben en de mensen die in een oude tweedehands auto van 5 jaar oud rijden een grijns van oor tot oor.

Geef mij maar gek!

In het voorbeeld gaat het over een nieuwe auto, maar je begrijpt wel dat dit over veel meer spullen gaat. Je hebt vast wel het gevoel dat je op Facebook of Instagram zit en opeens zie je iets voorbij komen dat terwijl je er naar kijkt je opeens dat ene ding keihard nodig hebt en het koopt? (Geluksmomentje) En terwijl het nog onderweg is naar je via de post, besef je je eigenlijk dat je het toch niet echt nodig had en dat het geluk maar van korte duur is.

Sterker nog, je krijgt nog een geluksmomentje wanneer het pakketje is afgeleverd en je het open maakt om het voor de eerste keer te gebruiken.

Wees eens eerlijk! Hoeveel van de spullen die jij het afgelopen jaar gekocht heb liggen nu in de kast te rotten terwijl je het misschien 1x of 2x gebruikt heb? Bij mij lag er toch wel een paar honderd euro aan spul in die kast.

Wees bewust

Of het nou om een grote aankoop is of een kleine aankoop gaat. Als je er bewust over nadenkt of het je echt gelukkig maakt en niet zomaar van een plaatje of video aanneemt dat het je gelukkig gaat maken, dan ben je al een stuk verder en ben je eigenlijk een beetje gek.

Ik stel dus hierbij voor om de uitspraak “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” te veranderen naar:

DOE MAAR GEK, DAN DOE JE AL NORMAAL GENOEG!

Al heel lang speelt dit gezegde op deze manier in mijn gedachte, maar vanaf het moment dat ik me in de FO scene begeef en merk dat al die mensen net zo “gek” zijn, is dit gezegde steeds duidelijker geworden voor mij. Eindelijk heb ik na 40 jaar een tweede familie gevonden waar ik me thuis voel. Laat mij maar lekker gek zijn!

Dus heb jij die gedachten die logisch zijn, maar niet voor normaal worden gezien.. Wees gerust er is een hele grote groep net zo gek als jij en die groep die groeit als kool. Links onderaan mijn website vind je allemaal links naar bronnen met informatie en links naar community’s waar je je bij kunt aansluiten.


BLIJF UP TO DATE

Blijf op de hoogte van nieuwe artikelen als deze door je naam en email in te vullen en op de Hou me op de hoogte! te klikken.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.